Αυτισμός

05/04/2018

Ο αυτισμός σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Αμερική έχει φτάσει σχεδόν στο 2,5% των γεννήσεων που σημαίνει ότι σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας έχει πλέον πάρει διαστάσεις παγκόσμιας επιδημίας. Η αντιμετώπιση έρχεται με την  έγκαιρη παρέμβαση και πρόληψη που αρκετές φορές μπορεί  να προλάβει  την θεραπεία ή ακόμα και το ίδιο το πρόβλημα, αφού σημάδια κάνουν την εμφάνισή τους από τη βρεφική κιόλας ηλικία. Είναι πολύ λυπηρό στην Ελλάδα του 2018 να περιμένουμε το παιδί μας με το εκάστοτε αναπτυξιακό πρόβλημα να φτάσει ή και να ξεπεράσει ακόμα  τα δύο  έτη ζωής του για να μιλήσουμε  πλέον για εδραιωμένο αυτισμό.

Πως όμως θα καταλάβουμε ότι το παιδί μας μένει πίσω στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας του και κινδυνεύει να είναι στο φάσμα;

Δυο λόγια για τον αυτισμό:

Ο αυτισμός είναι διαταραχή της κοινωνικής επικοινωνίας και συγκεκριμένα της κοινωνικότητας που είναι η ικανότητα του ατόμου να προσαρμόζεται στις κοινωνικές συνθήκες και η επιθυμία του να συνάπτει φιλικές σχέσεις και να συμμετάσχει σε κοινές δραστηριότητες και μάλιστα είναι μία δεξιότητα που όλοι γενετήσια έχουμε μέσα μας. Ο αυτισμός ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΟΜΙΛΙΑΣ. Υπάρχουν χιλιάδες παιδιά και ενήλικες στο φάσμα του αυτισμού που έχουν τέλεια άρθρωση και ομιλία. Το πρόβλημα με τον αυτισμό βρίσκεται στη χρήση της γλώσσας και τις λεκτικές αλλά και εξωλεκτικές συμπεριφορές, ύφος χροιά, νοήματα… Όπως καταλαβαίνουμε πρόκειται για ένα τεράστιο και συνάμα ανεξερεύνητο φάσμα το οποίο εμπεριέχει δύο μεγάλες κατηγορίες. Τον λειτουργικό αυτισμό με κανονική ομιλία, που είναι άτομα τα οποία έχουν αδίκως χαρακτηριστεί δύστροπα, περίεργα, στωικά, μονόχνοτα, αντικοινωνικά, παράξενα, μοναχικά κ.α Και τα άτομα με περισσότερες αισθητηριακές δυσλειτουργίες που παρουσιάζουν και άλλα συνοδά προβλήματα λόγου, γλωσσικά, φωνολογικά, συντακτικά, γραμματικά καθώς και ψυχοσυνασιθηματικα, μέχρι και ολική απουσία λόγου και ομιλίας όταν δεν τους παρέχεται ουσιαστική βοήθεια, οι επονομαζόμενοι χαμηλά λειτουργικοί αυτισμοί.

Τα παιδιά αυτά διαθέτουν μοναδικές δεξιότητές που κατά καιρούς σε όλη την ανθρωπότητα τους έχουν καταστήσει ικανούς να φτάσουν σε κορυφαίο επίπεδο τις ενασχολήσεις τους και να κατακτήσουν επαγγελματικές θέσεις σε παρά πολύ νεαρές ηλικίες αρκεί η κοινωνία να μπορέσει να διώξει μια για πάντα τα ταμπού της διαφορετικότητας και να επιτρέψουμε επιτέλους στα άτομα με ιδιαιτερότητες να κυκλοφορήσουν ανάμεσά μας με ίσα δικαιώματα στην ελληνική κοινωνία όπου δυστυχώς όποιος διαφέρει τιμωρείται και περιθωριοποιείται κοινωνικά. Τότε και μόνο τότε, θα μπορέσουμε σαν πολιτεία να χτίσουμε τις κατάλληλες υποδομές έτσι ώστε τα χαμηλά λειτουργικά άτομα του φάσματος να μπορέσουν να αυτονομηθούν ή και να αποκατασταθούν ακόμα και επαγγελματικά όπως σε προηγμένες χώρες ήδη έχουν αρχίσει μικρά αλλά γενναία βήματα προς εκπλήρωση αυτού του στόχου. Δίνω λοιπόν τη σκυτάλη στους γονείς και συνοδούς των ατόμων με αυτισμό ότι με την κατάλληλη εκπαίδευση και πρώιμη παρέμβαση ο αυτισμός μπορεί να αντιμετωπιστεί. Πρώτο βήμα είναι η πρώιμη παρέμβαση και δουλειά από το οικογενειακό περιβάλλον αφού προηγουμένως έχει προηγηθεί η συμφιλίωση με την ιδιαιτερότητα του παιδιού μας για να μπορέσουμε να απολαύσουμε τα μικρά καθημερινά « δώρα» που η διαταραχή αυτή μπορεί να μας δώσει. Γιατί… κάθε παιδί είναι ένα θαύμα της φύσης και ΤΟ ΜΗ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ αφού η φύση, πρωτίστως, κατέχει το δικαίωμα της ποικιλομορφίας, γεγονός που κανένας δεν μπορεί να της το στερήσει.

Συμπτώματα που να σας ανησυχούν:

  • Ακατάλληλη χρήση παιχνιδιών
  • Υπερκινητικότητα – παθητικότητα
  • Αδυναμία σχέσης με τρίτους
  • Ακατάλληλο γέλιο
  • Ακατάλληλο κλάμα
  • Αδικαιολόγητο κλάμα
  • Υπερευαισθησία σε θορύβους – ήχους
  • Αντοχή σε θορύβους – ήχους
  • Δυσκολία διαχείρισης αλλαγών της ρουτίνας
  • Φτωχή ή παντελής απουσία ομιλίας
  • Παράξενο δέσιμο με αντικείμενα
  • Έλλειψη αίσθησης κινδύνου
  • Παθητική απόκριση στο χαμόγελο από βρεφική ηλικία
  • Όχι ή μη οργανωμένη βλεμματική επαφή
  • Όχι απάντηση με χαμόγελο στο χαμόγελο, σε οικείους ήχους, σε οικεία  παιχνίδια ή πρόσωπα
  • Απαθές βρέφος στην αγκαλιά της μητέρας, το γνωστό «σακί»
  • Δεν επιζητά να είναι με άλλους στο δωμάτιο
  • Μετά τον έβδομο μήνα ζωής δεν αναζητά άτομα οικεία όταν φεύγουν από το μέρος του
  • Στερεότυπο παιχνίδι
  • Εμμονές
  • Τελετουργικές κινήσεις
  • Απομόνωση

Η επίσκεψη στον ειδικό μόνο καλό μπορεί…

 

 

Επιστημονικός Υπεύθυνος:

Μποχατζιάρ Σπ. Ευάγγελος

Λογοθεραπευτής – Ιrlen Diagnostician – Clinic Director –  trainer, S.I  INPP  S. P.

Διευθυντής Πρότυπου Θεραπευτικού Κέντρου Πάτρας & Ινστιτούτου Ίρλεν Ελλάδας

Sensory Integration Therapist

INPP School Program (The Institute for Neuro-Physiological Psychology, Chester UK)

Θεραπευτής Lidcombe(Τραυλισμός προσχολικής ηλικίας – εκπαίδευση γονέων)

Ειδικευμένος στην Αμερική(Ιrlen Institute International HQ, L. Beach, USA)

Υπεύθυνος Διαγνώσεων Ίρλεν Κύπρου, Ιταλίας, Βουλγαρίας  & Oμάν(Ην. Αραβικά Εμιράτα) – Εκπαιδευτής Ίρλεν

Πρόγραμμα ΑΒΑ – Pyramid